Captor Stream
Satanic Biguni
2024, Live Sound, Drawing, 25min
“왜 목표음으로부터 방해음을 제거하기 위해 포획자 흐름이 필요했을까? 왜 방해음은 포획자의 존재 여부와 관계없이 스스로 제거되어 목표음과 별도의 흐름을 형성하지 않았을까? 답은 네 가지 음조의 패턴 [XABX] 에서, 더 낮은 [X] 주파수 범위에 대한 흐름이 누적되지 않았기 때문이다.”
Albert S. Bregman(1990). Auditory Scene Analysis.
표적음을 에워싼 포획음이 표적음으로부터 분리되어 그 자신의 고유한 현저함을 획득하기 위해서는 얼마만큼의 음향적 증거를 스스로를 누적해야할까? 음향심리학자 알프레드 브레그먼의 테스트 시퀀스 XABX를 주관적으로 변주 및 확장하는 라이브 세션.
How much acoustic evidence is needs to be accumulated for a captor stream to accumulate on its own, in order to separate from the target sound and acquire its own distinctive salience? Combining idea of geomorphological phenomenon ‘stream capture’ with on of a test sequence from Alfred Bregman’s auditory experiment, Captor stream tries to experience on the moment of a stream of a sound being masked, pirated, and restored again.